WORKSHOP – PROGRAM
ER TANKE, FØLELSER OG KROP I BALANCE?
Føler du dig forvirret, fastlåst i vaner og gamle handlingsmønstre? Oplever du igen og igen de samme nederlag, fejltagelser og skuffelser i forhold til andre mennesker?
Søger du trøst gennem mad, alkohol, arbejde, forbrug og underholdning – eller ser du kun problemerne hos de andre! Ønsker du forandring?
Vi kan kalde det “at have problemer” , “en krise”, eller “stress” – men det betyder måske blot, at ens selvopfattelse, livsindstilling, forventninger til hverdagen ikke svarer til den aktuelle situations konkrete kompleksitet. Lever du dit liv?
Er du glad og tilfreds med dit liv? Oplever du vækst og fremgang, såvel i det indre som ydre liv? Oplever du kriser, problemer, begrænsninger, sugdom – det kan være tegn på ubalance, hvor årsagerne måske har deres rod i tidligt indlærte strukturer og adfærdsmønstre.
Ved hjælp af enkle teknikker og øvelser, får du mulighed for at gå opdagelse i egne følelsesmæssige mønstre og samtidig få redskaber til at afhjælpe og stabilisere disse, så der frigøres energi, der muliggør en mere spontan og glædesfyldt livsudfoldelse. Du genopdager og forstår dine dybere behov og ønsker, tager ansvaret for dit liv, grobunden for en positiv ændring af dit liv er lagt.
Eksempler på situationer, hvor du kan have brug for hjælp:
* kørt fast i et gammelt forhold. Angst, uro og rastløshed. Skyldsfølelse eller sorg.
* problemer i parforhold, ændring i livssituation, skilsmisse, arbejdsløshed.
* forvirring, depression, vrede og hævntanker.
* isolation eller kontaktproblemer. Følelsesfravær eller træthed og søvnproblemer. Humørsvingninger.
* manglende selvtillid. Reduceret logisk tankevirksomhed.
* hukommelsessvækkelse, problemer med koncentration. Overfølsomhed for lyde, angst for fremmede eller mørke.
* smerter i kroppen. Muskelspændinger.
PROGRAM
Søndag – Ankomst og indkvartering.
– velkomst og praktiske oplysninger. Middag. Kursusstart
Mandag – Præsentation af deltagere. Hvordan bliver jeg bedre til at kommunikere?
– vanskeligheder i en kommunikation
– mundtlig kommunikation, skriftlig kommunikation
Tirsdag – Hvordan husker man? Hvordan klarer jeg mig bedre i en kommunikation?
– hvad er en jeg tilstand
– jeg-tilstands analyse
– arbejde med aflæsning og påvirkning af en samtalepartner
Hvilke signaler udsender jeg til andre?
– non-verbal kommunikation / uden ord
– kropssprog og mimik
Onsdag Hvordan bliver jeg bedre til at for stå andres kommunikation?
– hvordan taler vi sammen?
– hvor går det ofte galt i en samtale?
– kommunikationstest
Hvordan undgår jeg “overfladesnak”?
– overblik over forskellige kommunikationsdybder
Torsdag? På kurset gennemføres træningsprogrammer, hvor der arbejdes med
– adfærdsmønstre
– hvordan får jeg selvtillid
– hvordan lærer jeg at sige fra
– hvordan lærer jeg mine rettigheder at kende, og stå fast på dem
Fredag Hvordan opfattes jeg af andre i en gruppe?
– spørgetest og personlig tilbagemelding
Hvordan bruger jeg min tid bedst mulig?
– anerkendelse af andre mennesker eksistens
– personlig planlægning
Kursusevaluering? – Hjemrejse
TIDER: Mandag til Fredag – som regel ingen undervisning efter kl. 16.30
Kl. 8.00 Morgenmad. Kl. 10.00 Undervisning. Kl. 12.00 Frokost. Kl. 13.00 Undervisning. Kl. 18.00 Middag.
Type interview
Personlig udvikling er spændende og mulig hver gang du komemr i en svær situation. Det at forsøge at forstå sig selv og ens relationer til sine andre, er en spændende og alvorlig proces, som kræver tålmodighed. Og det er sommetider nødvendigt med professionel hjælp.
Afmystificering – processen består for det meste af samtale og opmærksomhedsøvelser, hvor du lærer at
udtrykke følelser og behov mere frit
forstår hvorfor ens livssituation er som den er
bryde gamle fikseringer
skabe nærhed til andre
bedre til at sætte grænser
Sammen udvikles forslag til at løse op for den sitation du befinder dig i. En proces der kan støtte dig i at se hvordan du måske selv ubevidst kommer til at genskabe følelsesmæssige mønstre, der hæmmer dig i dine nuværende relationer. Du kan få støtte til at ændre disse mønstre og til i højere grad at tage ansvaret for sig selv. Du arbejder med dine evner til at regulere, styre og udvikle mening og handling. Der gives ingen løfter. Der er ingen forudbestemte løsningfer. Der er ikke tale om nogen romantisk mirakelkur, der pludselig forklarer alting.
Type-interview
– forudsætninger og forventninger
Navn:____________________________Tlf.:_________
Hvad vil du gerne lære? Hvad forventer du af samtalen eller
undervisningen – hvad kunne du selv tænke dig?
Hvad glæder du dig til?
Det enkelte menneskes trivsel afhænger af balance mellem
tryghed og spænding i tilværelsen. Vi har alle behov for en
vekslen mellem stabilitet og forandring/udfordring. Men vi
har ikke alle samme behov og behovet hos den enkelte
ændrer sig over tid.
Hvad er du god til – mindre god til?
Hvad føler du dig usikker på?
Positive/negative aspekter i barndom/forældre – hvad bringer
angst og ubehag frem i dig? Er du bange for at være alene,
ikke at have kontrol, kede dig, føle dig ydmyget, at være uønsket?
Hvad driver dig frem, hvad er dine basale ønsker: at være elsket, have ret, være beundret?
Hvad motiverer dig og hvad ønsker du dig grundlæggende i livet og fra andre mennesker?
Konfliktvaner – hvad skaber problemer, hvilke emner/personer
går hele tiden igen?
I arbejdet med at afdække vores forhold til fremtiden er det
vigtigt at afklare, hvordan vi forholder os rent praktisk til
ændringer i tilværelsen. Lav følgende lille øvelse
Forandring og stabilitet i den private tilværelse. Nævn fem forhold
der er henholdsvis uændret og ændret de sidste 5 år. Sæt kryds ved de
ændringer du selv har taget initiativ til!
Forandring og stabilitet i arbejdslivet/skolen. Nævn fem forhold
der er uændret og ændret de sidste 5 år. Sæt kryds ved de ændringer
du selv har taget initiativ til. Hvilke ting af dem der er uforandret
så du gerne ændret?
Forandring og stabilitet i samfundet. Såvel privatlivet som
arbejdslivet eller skolen påvirkes af kræfter udefra. Det der
sker i samfundet vil også påvirke din tilværelse. Nævn fem
forhold der er uændret og ændret de sidste 5 år. Sæt kryds ved
de ændringer du selv har taget initiativ til.
Tilbage til menu
Type interview – forudsætninger og forventninger
Personlig udvikling er spændende og mulig hver gang du komemr i en svær situation. Det at forsøge at forstå sig selv og ens relationer til sine andre, er en spændende og alvorlig proces, som kræver tålmodighed. Og det er sommetider nødvendigt med professionel hjælp.
Afmystificering – processen består for det meste af samtale og opmærksomhedsøvelser, hvor du lærer at
udtrykke følelser og behov mere frit
forstår hvorfor ens livssituation er som den er
bryde gamle fikseringer
skabe nærhed til andre
bedre til at sætte grænser
Sammen udvikles forslag til at løse op for den sitation du befinder dig i. En proces der kan støtte dig i at se hvordan du måske selv ubevidst kommer til at genskabe følelsesmæssige mønstre, der hæmmer dig i dine nuværende relationer. Du kan få støtte til at ændre disse mønstre og til i højere grad at tage ansvaret for sig selv. Du arbejder med dine evner til at regulere, styre og udvikle mening og handling. Der gives ingen løfter. Der er ingen forudbestemte løsningfer. Der er ikke tale om nogen romantisk mirakelkur, der pludselig forklarer alting.
Type-interview
Hvad vil du gerne lære? Hvad forventer du af samtalen eller
undervisningen – hvad kunne du selv tænke dig?
Hvad glæder du dig til?
Det enkelte menneskes trivsel afhænger af balance mellem
tryghed og spænding i tilværelsen. Vi har alle behov for en
vekslen mellem stabilitet og forandring/udfordring. Men vi
har ikke alle samme behov og behovet hos den enkelte
ændrer sig over tid.
Hvad er du god til – mindre god til?
Hvad føler du dig usikker på?
Positive/negative aspekter i barndom/forældre – hvad bringer
angst og ubehag frem i dig? Er du bange for at være alene,
ikke at have kontrol, kede dig, føle dig ydmyget, at være uønsket?
Hvad driver dig frem, hvad er dine basale ønsker: at være elsket, have ret, være beundret?
Hvad motiverer dig og hvad ønsker du dig grundlæggende i livet og fra andre mennesker?
Konfliktvaner – hvad skaber problemer, hvilke emner/personer
går hele tiden igen?
I arbejdet med at afdække vores forhold til fremtiden er det
vigtigt at afklare, hvordan vi forholder os rent praktisk til
ændringer i tilværelsen. Lav følgende lille øvelse
Forandring og stabilitet i den private tilværelse. Nævn fem forhold
der er henholdsvis uændret og ændret de sidste 5 år. Sæt kryds ved de
ændringer du selv har taget initiativ til!
Forandring og stabilitet i arbejdslivet/skolen. Nævn fem forhold
der er uændret og ændret de sidste 5 år. Sæt kryds ved de ændringer
du selv har taget initiativ til. Hvilke ting af dem der er uforandret
så du gerne ændret?
Forandring og stabilitet i samfundet. Såvel privatlivet som
arbejdslivet eller skolen påvirkes af kræfter udefra. Det der
sker i samfundet vil også påvirke din tilværelse. Nævn fem
forhold der er uændret og ændret de sidste 5 år. Sæt kryds ved
de ændringer du selv har taget initiativ til.
Tilbage til menu